Narodowe czytanie „Kordiana” Juliusza Słowackiego
Nasze Liceum, podobnie jak w poprzednich latach, włączyło się w projekt Narodowego Czytania. Tym razem sięgnęliśmy po fragmenty dramatu autorstwa Juliusza Słowackiego.
Polski romantyzm można czytać na wiele sposobów. Najczęściej widzimy w nim tematykę narodowowyzwoleńczą.
Tak też interpretowany jest „Kordian” (wyd.1834).
Utwór jest polemiką z Mickiewiczowskim mesjanizmem. Nie przypadkiem kreacje głównych bohaterów są podobne sobie.
Analiza porównawcza byłaby o tyle pełniejsza, gdyby utwór został przez autora dokończony. W zamyśle miał być trylogią.
Warto zatem pokusić się o dostrzeżenie przesłania, które wydaje się być uniwersalne.
Bo czym bywa młodość?
Czy nie jest to czas porywów serca, poszukiwań siebie, odkrywania prawd o świecie?
Nadwrażliwy młodzieniec zmierza się z własnymi tęsknotami, rozczarowaniami, z kłamstwem świata, który udaje, że stosuje się do zasad i wyznaje wartości. Bunt więc może przybrać formę konstatacji, nim – ostatecznie -stanie się czynem.
Tragedia Kordiana jest też pytaniem, które wybrzmi w każdych czasach, także naszych.
Dlaczego wybieramy wygodę i głos Nieznajomego: „Pijcie wino, idźcie spać „, a nie zaangażowanie idealisty?… Dlaczego tak łatwo przychodzi nam zrzucanie z siebie odpowiedzialności?
W kreacji bohatera wybrzmiewa Hamletowskie :”Być albo nie być?”…
Jeśli „być” – „działać”, to czy warto w pojedynkę?…
Uczniowie naszej szkoły zapraszają Was na krótki materiał filmowy, który powstał przy okazji Narodowego Czytania.
Lektorzy: Kinga Pieńkowska 2a, Bartosz Włodarczyk 4p;
w bibliotece pod opieką p.Krzysztofa Grali: Maja Rzeszutek 2a, Julia Urbańczyk 2a, Hanna Płoneczka 4a, Bartosz Włodarczyk 4p.
Aktorzy: Franciszek Kisielewski 3d, Agata Lisowska 2a, Maja Możdżeń 2a.
Materiał filmowy:
Kalina Jóźwiak 2a, Jakub Galarda 4p, Mateusz Grzybek 4p oraz wyżej wymienieni.
Montaż i oprawa techniczna: Paulina Miszka 4p.
Opieka artystyczna: B.Dziubak-Skotniczna